Kluczowe problemy w postępowaniach o udzielenie zamówienia prowadzonych według ustawy Prawo zamówień publicznych – praktyczne aspekty w świetle doświadczeń z praktyki i orzecznictwa
16 grudnia godz. 09:00 - 15:00
| 690złProgram szkolenia:
I. Ocena spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu z powołaniem się na podmioty udostępniające zasoby oraz w ramach konsorcjum:
- Jak wykonawca ma wykazać spełniane warunków udziału, jeżeli polega na zasobach podmiotów udostępniających.
- Oświadczenie wstępne wykonawcy i podmiotów trzecich.
- Zobowiązanie podmiotu trzeciego – treść i forma oraz reguły uzupełniania, w tym trudności praktyki z tym związane w świetle orzecznictwa KIO.
- Podmiot udostępniający zasoby a podwykonawca.
- Wykazanie spełniania warunków przez wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia (konsorcjum) – szczególne wymagania.
- Warunek uprawnień, wykształcenia, kwalifikacji zawodowych, doświadczenia.
- Oświadczenie z art. 117 ust. 4 Pzp – treść, forma, uzupełnianie w świetle praktyki orzeczniczej KIO.
II. Praktyczne aspekty dotyczące podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy:
- Oświadczenie wstępne (o którym mowa wart. 125 ust. 1 Pzp) – treść, charakter, forma, aktualność oraz reguły składania i uzupełniania,
- Podmiotowe środki dowodowe – reguły żądania (kiedy zachodzi możliwość, a kiedy obowiązek), w tym „kontrowersje” w zakresie oświadczenia wykonawcy o aktualności informacji, oświadczenia związanego z grupą kapitałową.
- Środki komunikacji elektronicznej wykorzystywane przy wymaganiu złożenia lub uzupełnienia podmiotowych środków dowodowych – jakie obowiązki ma zamawiający, case study z wykorzystaniem najnowszego orzecznictwa KIO.
- Terminy ważności niektórych podmiotowych środków dowodowych, jak rozumieć „aktualność na dzień złożenia” – case study (m.in. na przykładzie wykazu robót, dokumentu ubezpieczenia OC, informacji z banku).
- Kiedy mamy do czynienia z oryginałem podmiotowego środka dowodowego, a kiedy z cyfrowym odwzorowaniem – przykłady, e-dokumenty urzędowe (e-KRK, e-ZUS, e-US itp.), „pułapki” przepisów rozporządzenia o elektronizacji w relacji do przepisów odrębnych.
- Reguły poświadczania cyfrowych odwzorowań podmiotowych środków dowodowych w zależności od wartości zamówienia oraz innych dokumentów lub oświadczeń.
- Jak rozumie się jednokrotność wezwania w trybie art. 128 ust. 1 Pzp, czy samouzupełnienie przez wykonawcę zwalnia zamawiającego z wezwania.
III. Oferty w postępowaniu o udzielenie zamówienia:
- Reguły dotyczące składania ofert „elektronicznych” – identyfikacja najczęstszych problemów z praktyki, w tym na platformie e-Zamówienia, „problemy” z podpisami elektronicznymi (m.in. komunikaty o rewizji podpisu, utracie ważności certyfikatu, tzw. pliki zewnętrzne).
- Pełnomocnictwo – forma w zależności od wartości zamówienia, „problemy” z oceną uzupełnionego pełnomocnictwa, co ma znaczenie – data, treść, a może czas podpisu?
- Termin związania ofertą, w tym obowiązki zamawiającego dotyczące podania daty, przedłużanie terminu przed jego upływem, forma oświadczenia wykonawcy i sposób jego przekazania, ocena skuteczności samodzielnego przedłużenia terminu przez wykonawcę – „negatywne” przykłady z praktyki.
- Upływ terminu związania ofertą a jego wpływ na czynności zamawiającego – m.in. wezwanie do wyrażenia zgody na wybór oferty po upływie terminu związania ofertą, wybór oferty po terminie a uchylanie się wykonawcy od podpisania umowy, zawarcie umowy po terminie związania.
- Wadium w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej w postaci elektronicznej – na co zwrócić uwagę, aby uznać, że oferta jest prawidłowo zabezpieczona wadium, jak zwrócić takie wadium, przykłady dobrych i złych praktyk.
IV. Badanie i ocena ofert:
- Omyłki w ofercie a ocena dopuszczalności ich poprawy.
- Wezwanie do wyjaśnienia treści oferty oraz rażąco niskiej ceny – termin, treść, skutki braku, a także forma w jakiej wykonawca ma przekazać wyjaśnienia przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.
- Odrzucenie oferty – uzasadnienie faktyczne i prawne – case study na wybranych przesłankach odrzucenia m.in. oferta niezgodna z ustawą, niezgodna z wymaganiami „technicznymi”, oferta niezgodna z warunkami zamówienia, z uwzględnieniem „problemów” z ofertami w ramach platformy e-Zamówienia.
Szkolenie poprowadzi: radca prawny dr Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych, były Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych i wieloletni pracownik Departamentu Prawnego tego Urzędu (2002-2008), w latach 2010-2016 dyrektor Departamentu Zamówień Publicznych w dużej instytucji sektora finansów publicznych. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie praktyczne w zamówieniach publicznych, w szczególności jako doradca zamawiających oraz wykonawców, a także pełnomocnik w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Trener/wykładowca na kilkuset szkoleniach dotyczących zamówień publicznych m.in. dla wykonawców, administracji rządowej, samorządowej, zamawiających sektorowych, podmiotów leczniczych, radców prawnych, adwokatów, przedstawicieli instytucji kultury i nauki, osób kontrolujących wydatkowanie środków europejskich, organów kontrolnych (np. NIK), dyrektorów sądów okręgowych i apelacyjnych, instytucji wojskowych, Policji. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu zamówień publicznych i funduszy Europejskich (w Warszawie: SGGW, Uczelnia Łazarskiego, Uniwersytet SWPS, Wojskowa Akademia Techniczna; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet w Białymstoku). Autorka kilku tysięcy publikacji, w tym kilkudziesięciu książkowych z zakresu zamówień publicznych, wydanych przez renomowane wydawnictwa.
We wrześniu 2019 r. nagrodzona przez Prezesa UZP statuetką „Lux clara in contractis publicis” za szczególny wkład w rozwój systemu zamówień publicznych. Współautorka publikacji „Prawo zamówień publicznych. Komentarz” (wyd. Wolters Kluwer marzec 2021). Autorka publikacji „Specyfikacja warunków zamówienia. Praktyczny poradnik z wzorami” (wyd. C.H. Beck, lipiec 2021). Redaktor i współautorka „Vademecum zamawiającego” (wyd. C.H. Beck, lipiec 2023).
Informacje organizacyjne:
Termin i czas trwania szkolenia: 16 grudnia 2024 r., w godzinach 9.00 – 15.00
Miejsce organizacji szkolenia: Platforma online.
Koszt szkolenia: 690 zł netto/os.
Podatek VAT nie zostanie naliczony, jeżeli szkolenie finansowane jest w min. 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe w formie elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia w formie elektronicznej.
Płatność:
- dla sektora prywatnego: na podstawie faktury pro-forma najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia,
- dla sektora publicznego: na podstawie faktury VAT w terminie 14 dni po szkoleniu.
Tryb przyjmowania zgłoszeń: Wypełnioną (i podpisaną przez osobę upoważnioną) Kartę zgłoszenia (skan) oraz informację o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych, prosimy przesłać na adres: zgloszenia@szkolenia-prawne.pl lub faxem na numer 22 247 81 56 w terminie do 6 grudnia 2024 r.
Kontakt: Agnieszka Kuźdub, tel. 607 744 074, e-mail: szkolenia@szkolenia-prawne.pl
Dokumenty do pobrania:
Podsumowanie
- Koszt szkolenia/osoba
- 690.00 zł netto 848.70 zł brutto
- Łączny koszt szkolenia dla zgłoszonych osób
- zł netto zł brutto
Powyższy koszt uwzględnia należne rabaty.
Koszt szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu,
- materiały szkoleniowe,
- certyfikat ukończenia szkolenia.