

Kluczowe problemy podczas badania i oceny ofert w postępowaniu o udzielenie zamówienia – weryfikacja formy oferty, poprawa omyłek, badanie rażąco niskiej ceny, przesłanki odrzucenia ofert, termin związania i zabezpieczenie oferty wadium
29 kwietnia godz. 09:00 - 15:00
| 690złProgram szkolenia:
I. Weryfikacji prawidłowości formy oferty wymaganej pod rygorem nieważności:
- Oferta w niewłaściwym formacie pliku, oferta opatrzona pieczęcią elektroniczną, „problem” podpisywania pliku „oferty” zawierającego skompresowane dokumenty, oferta złożona z każdą stroną w osobnym pliku (bez kompresji danych) a kwestia „uznania” podpisu na jednym pliku.
- Pełnomocnictwo – forma w zależności od wartości zamówienia, „problemy” z oceną uzupełnionego pełnomocnictwa, co ma znaczenie – data, treść, a może podpis?
II. Poprawa omyłek w ofercie wykonawcy:
- Oczywiste omyłki pisarskie i rachunkowe – czy „standardowy” sposób poprawy omyłek w ofercie jest zawsze prawidłowy.
- Inne omyłki w treści oferty polegające na niezgodności oferty z SWZ niepowodujące istotnych zmian w treści oferty – granice poprawy.
- Problemy oceny oferty związane z VAT, w tym gdy stawka jest określona przez zamawiającego w SWZ prawidłowo i nieprawidłowo.
- Jak postąpić w sytuacji rozbieżności w cenie podanej liczbowo i słownie.
- Na ile postanowienia SWZ wiążą zamawiającego przy ocenie ofert – przykłady „absurdów” w schematycznym działaniu zamawiających.
III. Badanie oferty pod katem rażąco niskiej ceny:
- Kiedy trzeba wezwać wykonawcę do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny.
- Jak rozumieć okoliczności oczywiste nie wymagające wyjaśnienia.
- Treść wezwania do wyjaśnień.
- Termin na wyjaśnienia i skutki jego niedotrzymania.
- Czy wyjaśnienia muszą być opatrzone podpisem elektronicznym.
- Analiza treści odpowiedzi wykonawcy na wybranych przykładach z praktyki.
IV. Inne najbardziej problematyczne przesłanki odrzucenia oferty:
- Niezgodność oferty z warunkami zamówienia, w tym aspekty związane z ocena przedmiotowych środków dowodowych.
- Oferta złożona w warunkach czynu nieuczciwej konkurencji a problem „złapania za rękę” wykonawcy na podaniu nieprawdziwych informacji.
- Obowiązkowa wizja lokalna – plusy i minusy jej przewidzenia.
V. Termin związania ofertą:
- Termin związania ofertą, w tym obowiązki zamawiającego dotyczące podania daty.
- Reguły przedłużania terminu związania ofertą, w tym forma oświadczenia wykonawcy i sposób jego przekazania – „negatywne” przykłady z praktyki.
- Czy można wybrać ofertę po upływie terminu związania ofertą – wezwanie do wyrażenia zgody na wybór oferty po upływie terminu związania ofertą.
VI. Ocena prawidłowości zabezpieczenia oferty wadium:
- Wadium wnoszone w pieniądzu – najczęstsze problemy.
- Wadium w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej w postaci elektronicznej – na co zwrócić uwagę, aby uznać, że oferta jest prawidłowo zabezpieczona wadium.
- Jak zwrócić wadium – przykłady dobrych i złych praktyk.
Szkolenie poprowadzi: radca prawny dr Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych, były Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych i wieloletni pracownik Departamentu Prawnego tego Urzędu (2002-2008), w latach 2010-2016 dyrektor Departamentu Zamówień Publicznych w dużej instytucji sektora finansów publicznych. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie praktyczne w zamówieniach publicznych, w szczególności jako doradca zamawiających oraz wykonawców, a także pełnomocnik w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Trener/wykładowca na kilkuset szkoleniach dotyczących zamówień publicznych m.in. dla wykonawców, administracji rządowej, samorządowej, zamawiających sektorowych, podmiotów leczniczych, radców prawnych, adwokatów, przedstawicieli instytucji kultury i nauki, osób kontrolujących wydatkowanie środków europejskich, organów kontrolnych (np. NIK), dyrektorów sądów okręgowych i apelacyjnych, instytucji wojskowych, Policji. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu zamówień publicznych i funduszy Europejskich (w Warszawie: SGGW, Uczelnia Łazarskiego, Uniwersytet SWPS, Wojskowa Akademia Techniczna; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet w Białymstoku). Autorka kilku tysięcy publikacji, w tym kilkudziesięciu książkowych z zakresu zamówień publicznych, wydanych przez renomowane wydawnictwa.
We wrześniu 2019 r. nagrodzona przez Prezesa UZP statuetką „Lux clara in contractis publicis” za szczególny wkład w rozwój systemu zamówień publicznych. Współautorka publikacji „Prawo zamówień publicznych. Komentarz” (wyd. Wolters Kluwer marzec 2021). Autorka publikacji „Specyfikacja warunków zamówienia. Praktyczny poradnik z wzorami” (wyd. C.H. Beck, lipiec 2021). Redaktor i współautorka „Vademecum zamawiającego” (wyd. C.H. Beck, lipiec 2023).
Informacje organizacyjne:
Termin i czas trwania szkolenia: 29 kwietnia 2025 r., w godzinach 9.00 – 15.00
Miejsce organizacji szkolenia: Platforma online.
Koszt szkolenia: 690 zł netto/os.
Podatek VAT nie zostanie naliczony, jeżeli szkolenie finansowane jest w min. 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe w formie elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia.
Płatność:
- dla sektora prywatnego: na podstawie faktury pro-forma najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia,
- dla sektora publicznego: na podstawie faktury VAT w terminie 14 dni po szkoleniu.
Tryb przyjmowania zgłoszeń: Wypełnioną (i podpisaną przez osobę upoważnioną) Kartę zgłoszenia (skan) oraz informację o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych, prosimy przesłać na adres: zgloszenia@szkolenia-prawne.pl lub faxem na numer 22 247 81 56 w terminie do 21 kwietnia 2025 r.
Kontakt: Agnieszka Kuźdub, tel. 607 744 074, e-mail: szkolenia@szkolenia-prawne.pl
Dokumenty do pobrania:
Podsumowanie
- Koszt szkolenia/osoba
- 690.00 zł netto 848.70 zł brutto
- Łączny koszt szkolenia dla zgłoszonych osób
- zł netto zł brutto
Powyższy koszt uwzględnia należne rabaty.
Koszt szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu,
- materiały szkoleniowe,
- certyfikat ukończenia szkolenia.