- To wydarzenie minęło.
Jak uniknąć najczęstszych błędów w postępowaniu prowadzonym na podstawie ustawy Prawo zamówień publicznych w świetle przykładów z praktyki, kontroli UZP i orzecznictwa
24 listopada 2023 godz. 09:00 - 15:00
| 690 złProgram szkolenia:
I. Opis przedmiotu zamówienia i przedmiotowe środki dowodowe:
- Rozróżnienie równoważności produktów od równoważności norm oraz zasady stosowania każdego z tych rozwiązań; wybrane przykłady w świetle orzecznictwa KIO.
- Przedmiotowe środki dowodowe – rodzaje (m.in. karty katalogowe, certyfikaty, próbki), w tym obowiązek akceptacji przez zamawiającego równoważnych środków, kiedy przedmiotowy środek stanowi treść oferty niepodlegająca uzupełnieniu (przykłady z kontroli).
- Termin złożenia przez wykonawców przedmiotowych środków dowodowych a postanowienia SWZ – przykłady z praktyki orzeczniczej KIO.
- Czy i na jakich zasadach przedmiotowe środki dowodowe podlegają uzupełnieniu przez wykonawcę, czy można uzupełnić je gdy są zarówno na potwierdzenie zgodności z OPZ i do kryterium oceny ofert, czy można poprawić omyłki w przedmiotowych środkach dowodowych.
II. Problemy dotyczące oceny spełniania warunków podmiotowych przez konsorcjum oraz wykonawcę polegającego na zasobach podmiotów trzecich:
- Reguły wykazania zamawiającemu spełniania warunków udziału w postępowaniu – kiedy wykonawca dysponuje bezpośrednio osobami, sprzętem, personelem a kiedy pośrednio (m.in. problematyka podstawy dysponowania na podstawie najmu, leasingu, użyczenia).
- „Problemy” praktyki dotyczące oświadczenia z art. 117 ust. 4 Pzp uznanego za jeden z głównych problemów orzeczniczych KIO w 2022 r., m.in. kwestie tego jak postąpić, gdy każdy z członków konsorcjum ma wymagane doświadczenia w relacji do oświadczenia.
- Jak ma wykazać zamawiającemu realność udostępnienia zasobów, czy i na jakich zasadach możliwa jest „podmiana” podmiotu trzeciego, jak istotna jest treść zobowiązania – studium przypadku na podstawie praktyki i orzecznictwa.
III. Podmiotowe środki dowodowe – studium przypadku:
- Jak rozumieć aktualność podmiotowych środków dowodowych na dzień złożenia (m.in. informacji z banku, dokumentu ubezpieczenia OC, wykazu zamówień, informacji z KRK), czy zamawiający może podważać treści referencji jako niekompletnych, czy konieczne jest przedstawienie dokumentu potwierdzającego należyte wykonanie zamówienia w przypadku doświadczenia zdobytego u zamawiającego przeprowadzającego postępowanie (stanowiska UZP i wnioski z orzecznictwa KIO).
- Reguły zastosowania art. 128 ust. 1 Pzp – jaki termin wyznaczyć wykonawcy (m.in. czy można przyjąć dokument złożony 59 sek. po wyznaczonej godzinie), zakres i treść wezwania, jak w praktyce orzeczniczej rozumie się jednokrotność wezwania, czy można ponowić wezwanie do uzupełnienia co do tego samego dokumentu.
- Jak ma postąpić zamawiający, gdy wykonawca bez wezwania złoży podmiotowe środki dowodowe wraz z ofertą lub uzupełni bez wezwania.
IV. Badanie i ocena ofert – przegląd „problemów” na podstawie m.in. orzecznictwa KIO i opinii UZP:
- Oferta w niewłaściwym formacie pliku, oferta opatrzona pieczęcią elektroniczną, oferta złożona z każdą stroną w osobnym pliku (bez kompresji danych) a kwestia „uznania” podpisu na jednym pliku, jak postąpić z ofertą złożoną na formularzu innym niż wymagał zamawiający (m.in. problem z platformy e-Zamówienia).
- Czy „standardowy” sposób poprawy omyłek w ofercie jest zawsze prawidłowy, kwestie oceny związane z VAT, w tym gdy stawka jest określona przez zamawiającego w SWZ prawidłowo i nieprawidłowo, jak postąpić w sytuacji rozbieżności w cenie podanej liczbowo i słownie.
- Kiedy trzeba wezwać wykonawcę do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny, jak rozumieć okoliczności oczywiste nie wymagające wyjaśnienia, treść wezwania, czy wyjaśnienia muszą być opatrzone podpisem elektronicznym, termin na wyjaśnienia i skutki jego niedotrzymania, analiza treści odpowiedzi wykonawcy na wybranych przykładach z praktyki.
- Termin związania ofertą, w tym w relacji do wadium – m.in. naruszenia stwierdzane podczas kontroli Prezesa UZP dotyczące nieprawidłowości przy korzystaniu z przedłużania terminu, zwrotu wadium; problemy orzecznicze.
V. Umowy:
- Forma umowy – pisemna, elektroniczna a może hybrydowa?
- Kiedy umowa jest zawarta – wpisana data czy podpisanie, wpływ na obowiązki wykonawcy z umowy.
- Czy możliwe jest zawarcie jednej umowy na kilka części, gdy wybrano w nich tego samego wykonawcę a problemy praktyki z tym związane.
- Uchylenie się wykonawcy od podpisania umowy – jakie działania może podjąć zamawiający w takiej sytuacji.
Szkolenie poprowadzi: radca prawny dr Andrzela Gawrońska-Baran
Radca prawny, doktor nauk prawnych, były Wiceprezes Urzędu Zamówień Publicznych i wieloletni pracownik Departamentu Prawnego tego Urzędu (2002-2008), w latach 2010-2016 dyrektor Departamentu Zamówień Publicznych w dużej instytucji sektora finansów publicznych. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie praktyczne w zamówieniach publicznych, w szczególności jako doradca zamawiających oraz wykonawców, a także pełnomocnik w postępowaniach odwoławczych przed Krajową Izbą Odwoławczą.
Trener/wykładowca na kilkuset szkoleniach dotyczących zamówień publicznych m.in. dla wykonawców, administracji rządowej, samorządowej, zamawiających sektorowych, podmiotów leczniczych, radców prawnych, adwokatów, przedstawicieli instytucji kultury i nauki, osób kontrolujących wydatkowanie środków europejskich, organów kontrolnych (np. NIK), dyrektorów sądów okręgowych i apelacyjnych, instytucji wojskowych, Policji. Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu zamówień publicznych i funduszy Europejskich (w Warszawie: SGGW, Uczelnia Łazarskiego, Uniwersytet SWPS, Wojskowa Akademia Techniczna; Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet w Białymstoku). Autorka kilku tysięcy publikacji, w tym kilkudziesięciu książkowych z zakresu zamówień publicznych, wydanych przez renomowane wydawnictwa.
We wrześniu 2019 r. nagrodzona przez Prezesa UZP statuetką „Lux clara in contractis publicis” za szczególny wkład w rozwój systemu zamówień publicznych. Współautorka publikacji „Prawo zamówień publicznych. Komentarz” (wyd. Wolters Kluwer marzec 2021). Autorka publikacji „Specyfikacja warunków zamówienia. Praktyczny poradnik z wzorami” (wyd. C.H. Beck, lipiec 2021). Redaktor i współautorka „Vademecum zamawiającego” (wyd. C.H. Beck, lipiec 2023).
Informacje organizacyjne:
Termin i czas trwania szkolenia: 24 listopada 2023 r., w godzinach 9.00 – 15.00
Miejsce organizacji szkolenia: Platforma online.
Koszt szkolenia: 690 zł netto/os.
Podatek VAT nie zostanie naliczony, jeżeli szkolenie finansowane jest w min. 70% ze środków publicznych.
Cena obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe w formie elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia.
Płatność:
- dla sektora prywatnego: na podstawie faktury pro-forma najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia,
- dla sektora publicznego: na podstawie faktury VAT w terminie 14 dni po szkoleniu.
Tryb przyjmowania zgłoszeń: Wypełnioną (i podpisaną przez osobę upoważnioną) Kartę zgłoszenia (skan) oraz informację o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych, prosimy przesłać na adres: szkolenia@szkolenia-prawne.pl lub faxem na numer 22 247 81 56 w terminie do 16 listopada 2023 r.
Kontakt: Agnieszka Kuźdub, tel. 607 744 074, e-mail: szkolenia@szkolenia-prawne.pl
Dokumenty do pobrania:
Podsumowanie
- Koszt szkolenia/osoba
- 690.00 zł netto 848.70 zł brutto
- Łączny koszt szkolenia dla zgłoszonych osób
- zł netto zł brutto
Powyższy koszt uwzględnia należne rabaty.
Koszt szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu,
- materiały szkoleniowe,
- certyfikat ukończenia szkolenia.