- To wydarzenie minęło.
Skargi, wnioski i petycje w administracji publicznej
27 maja godz. 09:00 - 15:00
| 590 złCharakterystyka szkolenia:
Podczas szkolenia przedstawiona zostanie problematyka postępowania skargowo-wnioskowego oraz odrębnie uregulowanego postępowania w sprawie petycji. Każdemu przysługuje prawo składania petycji, skarg i wniosków do organów państwowych, samorządowych czy też organizacji i instytucji społecznych – zarówno w interesie publicznym, jak i dla ochrony interesów własnych lub innej osoby (za jej zgodą). Jest to prawo zagwarantowane przez Konstytucję RP z 2 kwietnia 1997 r. Tryb rozpatrywania skarg i wniosków określa ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego poprzez przepisy zawarte w jego dziale VIII. Rozpatrywanie petycji zostało uregulowane dopiero w roku 2014 odrębną ustawą z 11 lipca 2014 r., której przepisy obowiązują dopiero od 6 września 2015 r.
Specyfika tego postępowania, różnorodność przedmiotowa skarg i wniosków, brak sądowej kontroli a co za tym idzie brak sądowej wykładni przepisów regulujących postępowanie skargowo–wnioskowe powoduje niejednorodne interpretacje i różnorodną praktykę nie zawsze zgodną z obowiązującymi przepisami prawa. Podczas oferowanego szkolenia zostaną wyjaśnione najczęściej pojawiające się w praktyce wątpliwości ze wskazaniem właściwej podstawy prawnej i prawidłowej wykładni obowiązujących przepisów. Celem szkolenia jest przedstawienie i przystępne wyjaśnienie pracownikom organów władzy publicznej rozwiązań prawnych regulujących problematykę postępowania w sprawie skarg i wniosków. Jest to bowiem postępowanie, z którym na co dzień zmierzyć się musi każdy organ wykonujący zadania z zakresu administracji publicznej. Jednocześnie zostaną przedstawione w sposób porównawczy uregulowania dotyczące petycji.
Program szkolenia:
I. Ewolucja rozwiązań prawnych dotyczących postępowania uproszczonego w sprawach skarg, wniosków i petycji.
II. Zasada niekonkurencyjności postępowania skargowo-wnioskowego z postępowaniami orzeczniczymi.
III. Charakterystyka postępowania uproszczonego w sprawach skarg, wniosków i petycji:
- konstytucyjne prawo do składania skarg, wniosków i petycji,
- podmioty uprawnione do składania skarg, wniosków i petycji,
- przedmiot skarg, przedmiot wniosku, przedmiot petycji i kryteria ich różnicowania,
- problematyka ograniczeń ilościowych bądź czasowych,
- zagadnienie opłat,
- problematyka aktów administracyjnych a postępowanie skargowo–wnioskowe,
- środki prawne.
IV. Prawidłowe klasyfikowanie pism – faza wstępna postępowania skargowo- wnioskowego:
- zasada niekonkurencyjności postępowania skargowo-wnioskowego z postępowaniami orzeczniczymi,
- skargi (wnioski) w sprawach karnych bądź cywilnych rozstrzyganych przez sądy powszechne,
- skargi w sprawach podatkowych,
- skargi w sprawach rozstrzyganych w formie decyzji administracyjnych,
- skargi w sprawach rozstrzyganych w formie decyzji administracyjnych, w których postępowanie nigdy nie toczyło się (art. 233 k.p.a.):
A/ wszczęcie postępowania z urzędu,
B/ wszczęcie postępowania na wniosek strony,
C/ składanie podań przez osoby nie będące stronami,
D/ odmowa wszczęcia postępowania,
E/ przekazanie według właściwości,
- skargi w sprawach rozstrzyganych w formie decyzji administracyjnych, w których postępowanie toczy się (art. 234 k.p.a.):
A/ wnioski o wyłączenie pracownika lub organu,
B/ ponaglenia na niezałatwienie sprawy w terminie i na przewlekłość postępowania,
C/ wnioski o przywrócenie terminów zawitych,
D/ odwołania,
E/ zażalenia na postanowienia,
- skargi w sprawach rozstrzyganych w formie decyzji administracyjnych, w których postępowanie zakończyło się decyzją ostateczną (art. 235 k.p.a.):
A/ przesłanki wznowienia postępowania,
B/ przesłanki stwierdzenia nieważności,
C/ wnioski o zmianę bądź uchylenie decyzji ostatecznych niewadliwych,
D/ wniosek o stwierdzenie wygaśnięcia decyzji,
E/ sprzeciw prokuratora bądź Rzecznika Praw Obywatelskich,
F/ skarga do sądu administracyjnego,
- uprawnienia skarżących w postępowaniach jurysdykcyjnych wszczętych wskutek skargi powszechnej,
- konsekwencje błędnej kwalifikacji pism:
– dla organu administracji publicznej,
– dla pracownika organu.
V. Wymogi formalne wobec skarg i wniosków:
- sposoby wnoszenia skarg i wniosków po wejściu w życie ustawy o doręczeniach elektronicznych,
- skargi wnoszone drogą mailową,
- zagadnienia dotyczące podpisu (brak podpisu a skarga anonimowa),
- zagadnienia dotyczące adresu,
- brak formalny i jego usuwanie.
VI. Wymogi formalne wobec petycji:
- sposoby wnoszenia petycji,
- petycje wnoszone za pomocą e-puapu albo drogą mailową,
- zagadnienia dotyczące podpisu,
- zagadnienia dotyczące adresu,
- zagadnienia dotyczące przedmiotu petycji,
- zgoda na złożenie petycji w cudzym imieniu,
- pozostawienie petycji bez rozpoznania.
VII. Petycja wielokrotna.
VIII. Właściwość organów administracji publicznej do rozpatrywania skarg i wniosków oraz petycji:
- określanie organów właściwych do rozpatrywania skarg i wniosków,
- przekazywanie skarg i wniosków według właściwości,
- skarga na organ a skarga na pracownika organu.
IX. Załatwianie skarg i wniosków oraz petycji:
- terminy załatwiania skarg i wniosków oraz petycji,
- bezzasadność skargi,
- ponowne załatwianie skargi w tej samej sprawie,
- postępowanie wyjaśniające,
- uzupełnienia lub wyjaśnienia petycji,
- informacje o przebiegu postępowania,
- ponowna petycja w tej samej sprawie.
X. Zawiadomienie o sposobie załatwienia skargi, wniosku, petycji:
- treść zawiadomienia,
- zawiadomienie w przypadku wielokrotnych skarg w tej samej sprawie,
- elementy zawiadomienia,
- zawiadomienie doręczane za pomocą środków komunikacji elektronicznej,
- zawiadomienie w przypadku petycji wielokrotnej.
XI. Problematyka odpowiedniego stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego
w sprawach petycji.
Szkolenie poprowadzi: dr Agnieszka Korzeniowska-Polak
Radca prawny, doktor prawa, członek etatowy Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi, adiunkt w Instytucie Prawa Społecznej Akademii Nauk w Łodzi, członek Polskiego Towarzystwa Legislacji, członek Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej, członek wspierający Stowarzyszenia Urzędników Stanu Cywilnego Rzeczypospolitej Polskiej, autorka ponad 80 publikacji naukowych. Tylko w latach 2010-2022 przeprowadziła ponad 550 szkoleń dla pracowników różnych organów administracji publicznej, w tym m.in. organów centralnych (np. Państwowej Agencji Atomistyki), dla urzędów wojewódzkich, Narodowego Funduszu Zdrowia, Agencji Rozwoju i Modernizacji Rolnictwa, Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Regionalnych Dyrekcji Ochrony Środowiska, starostw powiatowych, urzędów gmin i miast oraz pracowników licznych urzędów pracy. Od 2020 r. przeprowadziła ponad 100 szkoleń on-line. Z zakresu skarg, wniosków i petycji w ostatnich 3 latach (2019-2022) przeprowadziła szkolenia zamknięte m.in. dla: Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Głównego Urzędu Górniczego w Katowicach, Dowództwa Wojsk Specjalnych w Krakowie oraz kilkanaście szkoleń otwartych dla pracowników różnych organów administracji publicznej.
Informacje organizacyjne:
Termin i czas trwania szkolenia: 27 maja 2024 r., w godzinach 9.00 – 15.00
Miejsce organizacji szkolenia: online
Koszt szkolenia: 590 zł netto/os.
Podatek VAT nie zostanie naliczony, jeżeli szkolenie finansowane jest w min. 70% ze środków publicznych oraz pod warunkiem podpisania oświadczenia o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych.
Cena szkolenia obejmuje: udział w szkoleniu, materiały szkoleniowe, certyfikat ukończenia szkolenia.
Płatność:
- dla sektora prywatnego: na podstawie faktury pro-forma najpóźniej na 2 dni przed terminem szkolenia,
- dla sektora publicznego: na podstawie faktury VAT w terminie 14 dni po szkoleniu.
Tryb przyjmowania zgłoszeń: Wypełnioną (i podpisaną przez osobę upoważnioną) Kartę zgłoszenia (skan) oraz informację o finansowaniu szkolenia ze środków publicznych, prosimy przesłać na adres: zgloszenia@szkolenia-prawne.pl lub faxem na numer 22 247 81 56 w terminie do 17 maja 2024 r.
Kontakt: Agnieszka Kuźdub, tel. 607 744 074, e-mail: szkolenia@szkolenia-prawne.pl
Dokumenty do pobrania:
Podsumowanie
- Koszt szkolenia/osoba
- 590.00 zł netto 725.70 zł brutto
- Łączny koszt szkolenia dla zgłoszonych osób
- zł netto zł brutto
Powyższy koszt uwzględnia należne rabaty.
Koszt szkolenia obejmuje:
- udział w szkoleniu,
- materiały szkoleniowe,
- certyfikat ukończenia szkolenia.